Mindfulness, so what?

Hier vind je verwijzingen naar artikelen, blogs of video's die gaan over/of te maken hebben met mindfulness, coaching, natuur en idealen. De comments erbij zijn geïnspireerd, ervaren, geïnterpreteerd of verhalend.

wat is belangrijk (voor je)?

Mindfulness, It Is

1 september 2016

Wat is mindfulness?

Een argument is vaak “Dat is niets voor mij, daar heb ik geen rust voor”. Dat raakt direct de kern. Mindfulness helpt je stil te staan bij wat er in je leeft, zowel in gedachten en emoties als het ervaren van fysieke sensaties. Het helpt je bij het proces van aangaan, gewaarworden, erkennen en loslaten. Onderstaande video geeft weer waar het om gaat, hoewel elke 10 seconden wel wat ambitieus is:

“Soorten” Mindfulness

Er worden verschillende “soorten” Mindfulness aangeboden op de markt. Het woord “soorten” tussen aanhalingstekens omdat mindfulness eigenlijk heel simpel is: bewuste aandacht voor dat wat er is.

  1. Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR/aandachttraining) ontwikkeld door de Amerikaan Dr. Jon Kabat-Zinn. Meer info over MBSR.
  2. Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT/aandachtgerichte cognitieve therapie) waarbij mindfulness als vaardigheid wordt aangeleerd bij de behandeling van o.a. chronische en recidiverende depressies, fobieën en chronische pijn. Meer info over MBCT.
  3. Mindfulness Original Based Approach (MOBA), Mindfulness zoals Boeddha, Patañjali en Thich Nhat Hanh het in essentie hebben bedoeld. Bewuste aandacht. Er wordt een relatie gelegd met de klassieke Yoga. De Mindfulness activiteiten van Buitensporig zijn hierop gebaseerd en op het mindful coachen vanuit een ‘hoger’ perspectief en ‘zijnskwaliteiten’, opgedaan bij Innersteps.

Onderzoek

Er is, en wordt, veel onderzoek gedaan naar de effecten van Mindfulness. Als je Googled op “effecten + mindfulness” kun je zelf verkennen. Er worden resultaten genoemd als beter omgaan met emoties, meer zelfsturing, meer positieve gedachten en gezondere leefstijl. Dat is wel de moeite waard, toch?

Ga je mee mindful op pad?

Met Buitensporig ga je leren waarnemen en/of je ervaring met waarnemen verdiepen. Het gewaarworden van binnen en buiten. Het is tevens een vrij eenvoudige aandachttraining. Daarnaast werk je aan het gronden en bewustwording van het lichaam. Je gaat je verbinden met de natuur en opmerken wat er om je heen gebeurt. Heel easy en ontspannen.

Laat een reactie achter

* Uw reactie wordt geplaatst na goedkeuring