Omgaan met stress

Juist omdat we mede door stress weglopen van dat wat eigenlijk gehoord of gezien wilt worden, kunnen er fysieke, mentale en emotionele blokkades ontstaan. Mindfulness geeft ruimte om te ontspannen en rust te ervaren.

aandacht & ontspanning

Omgaan met stress

Heb je last van stress en drukte, voel je druk om aan je verplichtingen te voldoen (zo goed mogelijk) en het liefst binnen een bepaalde tijd? Ervaar je spanning in je lichaam en een snelle ademhaling en merk je dat je het contact met jezelf aan het verliezen bent? Stress kan tijdelijk zijn, afhankelijk van een situatie, maar kan chronisch worden als je niet tijdig maatregelen neemt.

Controle en verwachtingen

Stress heeft ook te maken met het willen hebben van controle over je handelingen en die van anderen, maar ook van buitenaf opgelegde verwachtingen en druk. Het niet voor elkaar krijgen wat je voor ogen hebt, of als situaties anders gaan dan verwacht.

Mogelijke oorzaken van stress van binnenuit

  • Veel hooi op je vork nemen
  • Alles willen controleren
  • Gevoelens van minderwaardigheid
  • Het niet respecteren van je eigen grenzen
  • Niet voor jezelf durven kiezen, tegen je eigen natuur in gaan
  • Dingen doen die eigenlijk niet bij je passen
  • Hooggevoelige mensen bouwen sneller spanning op
  • Denken dat je verantwoordelijk bent voor het geluk van anderen

Mogelijke oorzaken van stress van buitenaf

  • Onrecht en verlies
  • Veranderingen in je leven
  • Werkdruk en opleidingskeuze
  • “Verkeerde” keuzes maken omdat de omgeving druk op je legt
  • Niet gerespecteerd worden voor wie je bent
  • Oordelen en veroordeeld worden
  • Een crisis

Mogelijke stress gerelateerde klachten fysiek

  • Snellere en verkorte ademhaling
  • Spanning in de nek, schouders en onderrug
  • Hoofdpijn en slecht slapen
  • Buikpijn en koude zweet handen/voeten
  • Vermoeidheid

Mogelijke stress gerelateerde klachten mentaal emotioneel

  • Herhalende gedachten
  • Minder alert en scherp, meer fouten maken
  • Ongeduld, frustratie en irritatie
  • Concentratieproblemen
  • Piekeren en neerslachtigheid
  • Angsten die de kop opsteken
  • Gevoel van ongeluk en verdriet

omgaan-met-stress

Traject mindfulness coachen in de natuur

De natuur geeft ruimte en helpt je te ontspannen. Oefeningen zijn erop gericht je zowel fysiek als mentaal te ontspannen. Je kunt hierbij denken aan loopmeditatie, de bodyscan, oefeningen voor de zintuigen en ademhalingsoefeningen. Maar ook werkvormen die spiegelen en zelfreflectie. Oefeningen en tools om er thuis zelf mee aan de slag te gaan.

Gezonde stress

Als je ervoor kiest de oefeningen in je eigen leven toe te passen, kun je jezelf helpen in stressvolle situaties. Het vraagt misschien om discipline en doortastendheid, maar het resultaat is wel dat je beter met je eigen gevoelens en emoties om kunt gaan.

Voor wie?

Mindfulness & coaching is geschikt voor mensen die stress en druk ervaren en daardoor moeite hebben keuzes te maken die daadwerkelijk goed zijn. Voor verdieping, inzicht, ruimte en rust.

Intake

Maak een afspraak met Daphne, neem contact op.