Tips tegen stress

Hier vind je verwijzingen naar artikelen, blogs of video's die gaan over/of te maken hebben met mindfulness, coaching, natuur en idealen. De comments erbij zijn geïnspireerd, ervaren, geïnterpreteerd of verhalend.

Adem!

Tips tegen stress

19 februari 2017

Tips tegen stressHeb je last van veel gedachten en spanning in je lichaam, zonder dat er een direct aanwijsbare oorzaak is? Of loop je te hard van stapel en kun je niet meer afremmen door dat wat er op je af komt?

Stress is goed voor je, het activeert lichaam en geest, maar als je de rem niet kunt vinden kan stress behoorlijke (onverklaarbare) klachten op gaan leveren. Denk aan veel (herhalende en negatieve) gedachten, kortademigheid, spanning en spierpijn, hoofdpijn en vermoeidheid. Misschien verander je in de omgang, heb je een korter lontje en word je kortaf of ga je ongezonder leven.

5 tips tegen stress

  1. Laat de boel de boel en ga compleet iets anders doen. Maak bijvoorbeeld een wandeling, ga iets lekkers koken, naar de kinderboerderij of verzin wat. Laat het idee dat je van alles moet los en herhaal dit regelmatig/wekelijks.
  2. Realiseer je dat je een lichaam hebt dat opslaat wat jij meemaakt. Vraag je eens af wat jouw lichaam nodig heeft? Andere voeding, meer beweging, rust of slaap? Geef er dan ook gehoor aan.
  3. Verzamel wat minder. Zet je mobieltje zo nu en dan uit. Hoeveel mails ontvang je per dag en hoeveel zijn er echt belangrijk. Heb je abonnementen op bepaalde nieuwsbrieven wel nodig?
  4. Ruim op. Een opgeruimde ruimte, maar ook een opgeruimd hoofd doen wonderen. Bekijk eens op een andere manier wat je nou werkelijk nodig hebt en wat je eigenlijk in de weg zit aan spullen bijvoorbeeld.
  5. Stel jezelf de vraag: ‘Hoeveel moet jij van jezelf en waarom?’ Misschien valt er minder te ‘moeten’ dan je denkt.

Er zijn nog veel meer (praktische) tips en oefeningen, daarvoor is er de cursus omgaan met stress.

Adem!

Laat een reactie achter

* Uw reactie wordt geplaatst na goedkeuring