Wandelen is gezond

Hier vind je verwijzingen naar artikelen, blogs of video's die gaan over/of te maken hebben met mindfulness, coaching, natuur en idealen. De comments erbij zijn geïnspireerd, ervaren, geïnterpreteerd of verhalend.

blogs

Wandelen is gezond

23 november 2016

Hoe weet ik dat? Eens wandelde ik vrij weinig, totdat er iets veranderde en ik dagelijks het duin in, of het strand op ging. Ik verloor gewicht, ontdekte nieuwe dingen, voelde hoe fijn de frisse lucht was en kreeg een betere conditie.

Wandelen doet je goed

Na enig onderzoek over wandelen en de positieve effecten hiervan, hieronder een opsomming.

Positieve effecten en voordelen van wandelen:

  • Doordat je ontspant ontstaat er ruimte voor inspiratie, inzicht en creativiteit. Een oplossing valt je zomaar toe. In ieder geval krijg je frisse energie.
  • Wandelen werkt stress verlagend, omdat de aanmaak van het stress hormoon cortisol afneemt. Lekker ontspannen dus.
  • Je komt in contact met de natuur, wat een essentieel onderdeel van jezelf is. Oftewel, je komt dichter bij jezelf.
  • Je lijf beweegt en dat is goed voor het hele systeem (fysiek, mentaal, emotioneel en energetisch), zonder dat het overbelast wordt.
    • De hartslag neemt toe.
    • Bloedcirculatie kan doorstromen.
    • Beide hersenhelften worden gevoed en kunnen door de beweging van link-rechts-links-… in balans komen.
    • Je verbrandt calorieën.
  • Wandelen kan overal en kost geen geld, hoewel de ene plek wel mooier is dan de andere. Je hebt er zelfs geen schoenen voor nodig!

Mindfulness

Als je mindful wandelt kun je de zintuigen activeren en je eigen lichaam beter leren kennen. Er is zoveel meer dan wij waarnemen, van binnen en buiten. Vaak is het denken zo actief, dat we als het ware achter onze eigen overtuigingen aanlopen. Mindful wandelen vraagt je een nieuwsgierige en open blik aan te nemen. Laat je verrassen.

Wandelen op blote voeten

Iedere maand kun je deelnemen aan een blote voeten wandeling. Ervaar het effect op het denken en je lichaam. Word rustiger, meer ontspannen en voel intenser.

wandelen-is-gezond
Bron infographic: http://leeraito.com/category/uncategorized/
Interessante link: https://news.stanford.edu/2014/04/24/walking-vs-sitting-042414/

Bonus! 7 jaar extra leven

Deze video geeft aan dat je met 25 minuten lopen per dag, 7 jaar aan leven wint. Wat zou jij doen met 7 jaar extra levenstijd?

Stappen zetten, op naar de 10.000

Onderstaande video geeft weer dat iemand die achter de computer werkt, gemiddeld 3000 stappen per dag zet. Terwijl een gezond aantal, 10.000 stappen zouden zijn. Hoeveel stappen zet jij per dag?

 

Anatomie tijdens het wandelen

Een mooie infographic van de effecten tijdens het wandelen, op de anatomie van het lichaam.

wandelen-anatomie

Veel wandelplezier! 🙂

Laat een reactie achter

* Uw reactie wordt geplaatst na goedkeuring