Wat is jouw verhaal?

Hier vind je verwijzingen naar artikelen, blogs of video's die gaan over/of te maken hebben met mindfulness, coaching, natuur en idealen. De comments erbij zijn geïnspireerd, ervaren, geïnterpreteerd of verhalend.

verhaal

Wat is jouw verhaal?

6 februari 2017

Heb je onlangs tijd genomen om te kijken waar je nu staat en waar je naartoe wilt?

Alles is vergankelijk

Het lijkt soms allemaal zo normaal terwijl de dagen elkaar opvolgen. Uur na uur tikt het klokje verder. We eten, slapen, werken, zorgen, praten en doen nog zoveel meer. Soms kan het fijn zijn stil te staan bij het punt waar je nu bent. Gewoonweg omdat het leven vergankelijk is.

Waar heb jij zin in?

We zijn opgevoed met dogma’s en ongeschreven regels waarvan je er nu vast een aantal te binnen schieten. Er is genoeg wat normaal gevonden wordt en misschien wel stilzwijgend verplicht is, want van jongs af aan krijgen we kaders mee in de manier van opvoeden, qua lesstof, de omgang op school en alle gebeurtenissen die je onderweg tegenkomt. Er is vast iets waar je tegenaan loopt of over struikelt?

Ervaringen stapelen zich op

Als je niet geleerd hebt dat stilstaan, of vertragen, een essentieel onderdeel zijn van je gezondheid kan het zijn dat je klachten hebt of krijgt. De ervaringen die je meemaakt en jouw reacties daarop, die horen bij je. Op de een of andere manier “moet” je er wat mee. Negeren, herhalen of ergens tegenaan blijven “schoppen” vormen op de langere termijn een gewoonte welke je ongemerkt meeneemt in nieuwe situaties. Het kan tegen je gaan werken zonder dat je het weet.

Klachten

Bij klachten kun je onder andere denken aan spanning- en stress gerelateerde klachten, frustraties en boosheid, verdriet dat langer dan nodig bij je blijft en onzekerheid. Fysieke blokkades zoals rug- en schouderklachten, hartkloppingen, hyperventilatie, druk op de borst, hoofdpijn, vermoeidheid. Er zijn er nog veel meer….

Probeer maar eens

Je kunt het nu gelijk proberen. Trek je schoenen uit en ga rechtop zitten, maak contact met de grond en accepteer dat je nu maar “gewoon een beetje zit”. Je kunt weerstand ervaren, opluchting of iets heel anders, wat het ook is aanschouw het rustig. Die stoel zit absoluut prima. Leg je handen op je buik, adem zacht en maak het niet te moeilijk. Dit kun je een paar keer per dag doen zonder er iets van te verwachten. Als je het leuk vindt noteer je erna wat je hebt ervaren, misschien krijg je wel een inzicht.

Vertragen en doen

Tijdens het coachen in de natuur werken we met deze vertraging, maar dan lopend en op verschillende manieren. Dit is om rustig te worden, beter contact met je lichaam te verkrijgen en meer in je gevoel te komen. Daarna ga je aan het werk met gerichte werkvormen ontdek je meer over jezelf.

Laat een reactie achter

* Uw reactie wordt geplaatst na goedkeuring